ردکردن این
سیستم مهاجرتی کانادا: متعادل سازی چالش ها و تداوم

تاریخ انتشار

از نظر تاریخی، کانادا با مجموعه ای از چالش ها روبرو شده است و با موفقیت از آنها عبور کرده است.

در ماه های اخیر شاهد ضربه جدی شیوع ویروس کرونا به دنیا و همراه با آن به کانادا بوده ایم، که آینده ایی پیش بینی نشده را برای ما رقم زده است.

برای نتایج پیش آیند واقعیتی مطرح است. اما همراستا با آن می توانیم راه حل های متناسب با موقعیت موجود در مرزها، موضوعات تاریخی را حل کنیم و شاهد آن باشیم که کانادا چالش های مختلف و بزرگ را پیش از بروز آنها حل کرده است، و با موفقیت حضور پیدا کرده است. سیستم مهاجرت کانادایی موضوع بحث این مقاله است.

کانادا قبلا از عهده اغتشاشات جهانی که به طور چشمگیری توانایی آن برای  بری پذیرش مهاجر را کاهش داده بود برآمده است. در زمان اولین جنگ جهانی مهاجرت به کانادا به شدت افت پیدا کرد: در سال 1915، در مقایسه با بیش از 400000 نفر در طی دو سال قبل آن ، تنها 34000 در کشور پذیرفته شدند.

در سال شکوفایی اقتصادی در 1920 میزان مهاجرت مجددا افزایش یافت اما مجدد با رکود جهانی افت پیدا کرد و پس از آن بخاطر جنگ جهانی دوم با رکود بیشتری نیز روبرو شد. بنابراین افت مهاجرت به کانادا ناشی از ویروس کرونا  چیزی نبود که قابل پیش بینی باشد.

علاوه بر آن کانادا شاهد موج های مختلفی از مهاجرت بوده است، بخصوص بعنوان پاسخی به چالش های مختلف پیش آمده و برای جبران انها. در پی اقدامات استان هایی مانند ساسکچوان و آلبرتا، صدها هزار مهاجر به کشور وارد شدند- بسیاری به غرب. علارغم وجود بسیاری از کشورها در اروپا، که افراد بسیاری بوده اند و فضای کافی برای آنها وجود نداشت کانادا با مشکلات متغیری روبرو بود.

نمایش خبر  ملاحظات بشر دوستانه برای مهاجران به کانادا

پس از فاجعه جنگ جهانی دوم، برخلاف کشورهای دیگر، قوی و ثابت قدم ظاهر شده بود. اما به شدت با کاهش نیروی کار و مهارت لازم برای اقتصاد پس از جنگ و جبران ضعف های اقتصادی روبرو بود. بین سال های 1946 و 1953، بیش از 750000 نفر در کانادا اقامت پیدا کردند.

با در نظر گرفتن اینکه جمعیت کانادا در سال 1946 کمتر از سیزده میلیون بود، میزان این مهاجرت قابل توجه نیست. پیامد آن افزایش نتایج اقتصادی کانادا، استاندارد زندگی و حضور در سطح جهانی بود.

اکنون ما کجا هستیم؟ کانادا در میانه جنگ جهانی است، نه در مقابل دشمن نظامی بلکه درمقابل یک ویروس وحشتناک. ما از اختلال و افت وضعیت اقتصادی خود و همچنین کاهش نرخ تولد به شدت ضربه خورده ایم.

با این وجود، کانادا همچنان ایمن و پابرجا است. در حالیکه مانند هر کشوری، کانادا با چالش هایی روبرو است، همچنان پیشرو ایجاد صلح و پایداری در دنیا است. برخلاف ایالات متحده، هرگز هیچ جنگ مدنی ای در آنجا مطرح نبوده است.  برخلاف موقعیت در ایالات متحده، معترضان در طی سال های گذشته به طور کلی بسیار صلح طلب و ایمن بوده اند.

 

زمان برای صحبت در مورد جبران وضعیت اقتصادی و اجتماعی  زود نیست. همانند گذشته، مهاجرت همچنان یک نقش مهم بازی می کند.

دولت از هدف خود برای پذیرش بیش از 1200000 مقیم دائمی در کشور بین سال های 2021-2023 خبر داده است. در مقیاس قابل توجه، نیاز های جمعیتی و اقتصادی انگیزه هایی برای این برنامه بلند پروازانه محسوب می شوند. مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کشور، بخوبی از این اهداف سخن گفت:

نمایش خبر  اداره مهاجرت کانادا پورتال درخواست آنلاین را برای ۷ برنامه مهاجرتی راه ‌اندازی می‌کند

” مهاجرت برای جبران وضعیت اقتصادی کوتاه مدت و رشد اقتصادی دراز مدت ما به شدت ضروری است…. تازه واردان به کشور نه تنها با بکارگیری مهارت هایشان در تجارت های موجود در کشور بلکه با ایجاد و تجارت های خود شغل هایی را در کشور ایجاد می کنند”.

کانادا برای مدت طولانی مکانی برای مهاجرت افرادی بوده است که از کشور محل زندگی خود فرار کرده و تحت تعقیب بوده اند. علاوه بر اتفاق 1947 تا 1953، کانادا در سال های 1956-7  پذیرای هزاران مجارستانی و اواخر دهه 1970  ویتنامی  ها و در دهه 2010 سوری ها بود.

این روند ادامه دارد. اخیرا، کانادا از ضوابط خاصی برای آسان سازی مهاجرت و حفظ مردم از هنگ کنگ خبر داده است.

کانادا در حال افزایش ظرفیت های بالقوه کشاورزی خود است. پایلوت مهاجرت روستایی و شمالی به جوامع کوچکتر دور افتاده تر در کانادا اجازه می دهد تا برای کار و اقامت در این مکان ها افراد واجد شرایط را مورد گزینش قرار دهند.  پایلوت مهاجرتی کشاورزی- غذا، ورود افراد بعنوان نیروی کار در حوزه کشاورزی را آسان می کند.

قطعا موارد بسیاری تغییر کرده اند و برای بهتر کردن شرایط ادامه دار خواهد بود.  درخواتس های کاغذی با فرایندهای طولانی مدت روشی مانند روش دیجیتال را دارند که رسیدگی به درخواست ها را بسیار سریع می کند.

سیستم ترجیحات ملی و مسابقه محور برای مهاجرت اقتصادی راهی برای یک سیستم امتیاز دهی ارزش محور و هدفمند است.

مناطق و استان های کانادا در روند های نو آورانه در حال توسعه پیش رو بوده اند تا بتوانند با استعداد ترین و موفق ترین افراد را به کشور جذب کنند. برنامه های مختص افراد حوزه تجارت و کارآفرینان و افرادی که در کانادا تحصیل کرده اند تحول ارزشمندی محسوب می وشند.

نمایش خبر  ساسکچوان در اولین دراو برنامه کاندیدای استانی 2021 خود 385 دعوت نامه صادر می کند