ردکردن این
بهبود بازار کار مهاجرت کانادایی نسبت به قبل از ویروس کرونا

تاریخ انتشار

گزارش اخیر منتشر شده از سوی اداره آمار کانادا میزان استخدام مهاجر و حقوق در مقایسه با نیروهای کار متولد کانادا در دو دهه گذشته را مقایسه می کند.

پیش از دوران شیوع ویروس کرونا فاصله عملکرد بازار کار بین مهاجران و کانادایی ها نزدیک به هم یا تقریباً ثابت بود.

در گزارش اخیر اداره آمار کانادا در مقایسه با استخدام مهاجرت به کانادا و حقوق آنها بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ مقایسه هایی انجام داد. این تحقیق نرخ اشتغال را مورد بررسی قرار داد که نمونه‌ای از اشتغال است و همینطور حقوق هفتگی مردان و زنان بین سنین ۲۵ تا ۵۴ سال را نیز بررسی کرد.

مردان مهاجر که برای حداقل ۱۰ سال در کانادا بودند در مقایسه با دوره تحصیل به سرعت توانستند شغلی به دست آورند. نرخ نسبی اشتغال زنان مهاجر که برای کمتر از ۵ سال در کانادا بودن کمی بهبود داشت.

اختلاف درامد بین نیروهای کار متولد کانادا و مهاجران با ویژگی های اقتصادی اجتماعی مشابه بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ افزایش یافت. این اختلاف برای مردان و زنان در سالهای تحصیلی پی در پی بهبودهایی داشت این بهبودها می توانست به خاطر افزایش درخواست نیروی کار در اواخر ۲۰۱۰ باشد.

 

عواملی که به بهبود نتایج کمک می کنند

این تحقیق چند مورد که به نتایج بهبود یافته برای مهاجران کانادایی کمک می کند را مطرح کرد.

نتایج مهاجرت بهبود یافته در بازار کار می‌تواند عموماً به تغییرات سیاست گذاری و شرایط اقتصادی مرتبط باشد. تغییراتی در سیاست گذاری در کل دوره این تحقیق انتخاب مهاجر را تحت تاثیر قرار می دهد همچنانکه دوران اقتصادی بهبود یافته پس از سال ۲۰۰۹ ممکن است به عملکرد بهتر مهاجران در بازار کار کمک کرده باشد.

نمایش خبر  برای از سرگیری سفرهای بین المللی به کانادا به چه مواردی نیاز است؟

به طور خلاصه این تحقیق نتایج بهبود یافته برای مهاجران را مطابق زیر اعلام کرد:

  • شرایط اقتصادی مطلوب
  • تاکید بیشتر بر مهاجران دارای تجربه کانادایی
  • ضوابط بالاتر انتخاب در مورد زبان و تحصیلات
  • حمایت بیشتر برای برنامه های اقامتی
  • انتخاب بر اساس جمعیت منطقه‌ای و نیازهای بازار کار

نتایج اقتصادی مهاجران نسبت به تغییرات سیاسی بسیار حساس تر از همتایان کانادایی آنها است. این به طور خاص در مورد نرخ اشتغال و درآمد صادق می باشد. برای مثال سال های پس از سال ۲۰۱۵، تقاضای زیاد نیروی کار وجود داشت. این امر باعث بهبود درآمد به خصوص برای مردان مهاجر که به تازگی وارد کشور شده بودند شد. با این وجود این بهبودها بطور عادلانه در میان تمام گروه‌ها اتفاق نیفتاد زنان مهاجر نسبت به همتایان کانادایی و خود از لحاظ درآمد عقب ‌تر بودند. اختلاف حقوق برای مردان و زنان مهاجر که در مدت ده سال یا بیشتر در کانادا بودند در طول دوره این تحقیق بهبود کمی داشت نرخ اشتغال برای این مهاجران طولانی مدت در میان مردان کمی بهتر شد اما در میان زنان این اتفاق نیفتاد.

عامل دیگری که ممکن است به نتایج اقتصادی اخیر مهاجران کمک کرده باشد گرایش رو به رشد کانادای ها نسبت به انتخاب دو مرحله ای در فرآیند مهاجرت بود. به عبارت دیگر مهاجران بیشتر از پول نیروهای کار موقت انتخاب می شوند. این تحقیق حاکی از این است که گسترش انتخاب مهاجرت دو مرحله ای ممکن است نسبت به هر عامل دیگری در بهبود نتایج اقتصادی مهاجران از سال ۲۰۰۰ مهم بوده باشد. تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که مقیمان دائمی جدید که دارای تجربه کار کانادایی هستند در مقایسه با مهاجرانی که از خارج از کشور انتخاب شده اند در بازار شغلی بهتر عمل می کنند.

نمایش خبر  چرا کانادا با تمدید محدودیت های سفر باعث تعجب شد؟

در اوایل دهه ۲۰۰۰ کانادا شبکه امتیازدهی خود در سیستم انتخاب مهاجر را مورد بازبینی و اصلاح قرار داد. مهاجران دارای تحصیلات بالاتر امتیازات بیشتری دریافت کردند. شروط زبان نیز بهتر شدند در نتیجه این تغییرات، این تحقیق نشان می‌دهد که درآمد مهاجران جدید افزایش داشته است.

کانادا نیز سیاست‌های قامتی خود را تغییر داد تا موانع استخدام مانند تایید مدارک دانشگاهی را بررسی کند در اواخر دهه ۱۹۹۰ و دهه ۲۰۰۰ کانادا نیز هزینه بیشتری را در برنامه‌ های اقامتی صرف کرد. مقررات صدور مجوز را معرفی کرد و رابطه ای میان آنها و آموزش ایجاد کرد. در نتیجه برخی از برنامه‌های موجود توسعه یافتند و چند برنامه جدید نیز به وجود آمدند. از طریق برنامه‌های کاندیدای استانی مهاجران بیشتری برگزیده شدند به خصوص در کانادای غربی. تحقیقات قبلی نشان داده است که متقاضیان برنامه کاندیدای استانی نسبت به همتایان خود در برنامه نیروی کار متخصص فدرال در اولین سالهای حضورشان در کانادا درآمد بیشتری داشتند. متقاضیان برنامه نیروی کار متخصص فدرال برای واجد شرایط در جهت رسیدن به اقامت دائم لزوماً به تجربه کار کانادایی نیازی ندارد. در سال ۲۰۰۸ کانادا دسته تجربه کانادایی را ایجاد کرد و به نیروهای کار موقت با تجربه کار قابل قبول امکان رسیدن به اقامت دائم را داد. سپس در سال ۲۰۱۳ کانادا برنامه تجارت‌های تخصصی فدرال را برای تمرکز بیشتر بر متقاضیانی به وجود آورد که دارای تجربه های عملی بیشتر نسبت به تحصیلات بودند.

عملکرد مهاجران پس از دوران شیوع ویروس کرونا

در طول دوران شیوع ویروس کرونا تمرکز بالای مهاجرانی که در بخش های آسیب دیده شیوع مشغول به کار بودند، به مهاجرانی منجر شد که به شدت تحت تاثیر تعطیلی های ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار گرفتند.

نمایش خبر  چطور به عنوان یک پرستار به کانادا مهاجرت کنیم

علاوه بر این، محدودیت های صفر و ضوابط سلامت عمومی دیگر موانعی برای ورود مهاجران جدید به کشور ایجاد کرد. این کانادا را مجبور کرده است تا متقاضیان مهاجرتی بیشتری را بپذیرد که در حال حاضر در کشور حضور دارند زیرا آنها کمتر تحت تاثیر ضوابط ناشی از شیوع ویروس کرونا هستند.

در تحقیقات نیروی کار در ماه مارس، که اخیراً منتشر شد اقتصاد کانادا بیش از هر زمانی به سطوح پیش از دوران شیوع ویروس کرونا نزدیک بود. صنایعی که تعداد مهاجران بیشتری را به کار گرفتند شاهد افزایش نیرو بودند این افزایش به خاطر موج سوم ویروس کرونا که محدودیت های بیشتری در سرتاسر کانادا در ماه آوریل ایجاد کرد می‌توان گفت که این افزایش ها کوتاه مدت بودند.

طرح بودجه ۲۰۲۱ از سوی دولت فدرال ، صرف هزینه برای مهاجران را در اولویت کار خود قرار داد. برخی از موارد که برای نتایج مهاجران مفهومی به همراه دارند شامل اصلاح سیستم اکسپرس انتری، ارتقای برنامه نیروی کار موقت خارجی، حمایت از زنان تازه وارد و روش های جهت رسیدن به اقامت دائم برای نیروهای کار ضروری و فارغ التحصیلان است.

همانطورکه در طول بحران های اقتصادی در دو دهه قبل مشاهده می شد مهاجران نسبت به نیروهای کار متولد کانادا بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته اند نتایج مهاجرت پس از دوران شیوع ویروس کرونا ممکن است لزوماً بهبود پیدا نکند ما نیز ممکن است اختلافی در حقوق و نرخ اشتغال را مشاهده کنیم. به این ترتیب سیاست‌گذاران باید نگاه دقیقتری بر نتایج بازار کار پس از دوران شیوع ویروس کرونا چ، به خصوص برای مهاجران، داشته باشد تا اطمینان حاصل کنند که شرایط آنها نادیده گرفته نمی شود.