ردکردن این
کانادا در بحبوحه محدودیت‌های ناشی از موج سوم کرونا مشاغل بیشتری را از دست داد

تاریخ انتشار

بررسی اداره آمار کانادا از بازار کار در ماه می نشان می‌ دهد که محدودیت های بیشتر منجر به از دست رفتن مشاغل بیشتری در کارهای نیمه وقت شد.

برای دومین بار و پس از موج سوم ویروس کرونا اشتغال در کانادا افت پیدا کرد. اداره آمار کانادا تحقیق اخیر خود در مورد بررسی مشاغل از ۹ می تا ۱۵ می را انجام داد. این تحقیق ماهانه شرایط بازار کار را نشان می‌ دهد و بررسی می‌کند که این مشاغل بر اساس فاکتورهای جغرافیای و آماری چگونه هستند.

کانادا در ماه می حدود ۶۸ هزارشغل را از دست داد که حدود ۷۹ درصد از این مشاغل در کارهای نیمه وقت بودند. اونتاریو و نوا اسکوشیا مسئول بیشتر این مشاغل از دست رفته بودند زیرا ضوابط سلامت عمومی در این استان ها بیش از مناطق دیگر مشاغل غیر ضروری را تحت تاثیر قرار داد.

در اوایل این ماه منیتوبا و آلبرتا مشاغل خدمات مراقبت سلامت تسهیلات سرگرمی و رستوران ها را بستند و همچنین ظرفیت مغازه های خرده فروشی را کاهش دادند و مدارس حضوری را بستند.

نیوبرانزویک و کبک در برخی مناطق محدودیت‌ها را کاهش دادند.

برای دومین ماه پیاپی ساسکاچوان تنها استانی بود که  با ۴۱۰۰ شغل جدید اضافه شده به اقتصاد، شاهد رشد استخدام اشتغال  بود.

 

مشاغل از دست رفته برای مهاجران اخیر نسبت به کانادایی ها کمی بیشتر است.

مهاجران اخیر که برای بیش از ۵ سال در کانادا بوده اند شاهد کاهش ۲.۱ درصد نرخ اشتغال بودند در حالی که نیروهای کار متولد کانادا در مقایسه با دوران پیش از شیوع ۲% کمتر بودند.

نمایش خبر  پیوستن به خانواده تان در کانادا

برای تمام مهاجران تازه وارد که در طی ۵ سال گذشته وارد کشور شدند اشتغال در ماه مه در مقایسه با ماه فوریه ۲۰۲۰ ۱۱.۲ درصد کمتر بود.ر این جمعیت تا ۱۵ درصد کاهش داشت که به خاطر محدودیت های سفر و ضوابط دیگر ویروس کرونا میباشد. نتایج منجر به افت مهاجرت شد که از سال ۱۹۹۸ کمترین میزان بوده است.

به این دلیل که مهاجران اخیر به سرعت شغل خود را از دست دادن نرخ اشتغال در میان این جمعیت همچنان رو به افزایش است و از ماه فوریه سال ۲۰۲۰ تا ۲.۸ درصد افزایش داشت.

 

بیکاری بیشتر در میان اقلیت ها

نرخ بیکاری کلی کانادا با ۸.۲ درصد کمی تغییر داشت اما درمیان گروه های نژادی این میزان نامتناسب بود.

نرخ بیکاری برای اقلیت‌ها تا ۱۱.۴ درصد افزایش داشت در حالی که سفیدپوستان کانادایی شاهد کاهش ۷ درصدی نرخ بیکاری بودند. گروههای قومی آسیایی شاهد بالاترین افزایش در بیکاری بودند تحقیقات گزارش داد که کانادایی چینی ها بالاترین نرخ بیکاری به میزان ۱۲.۳ درصد را داشتند. در میان کانادایی های آسیای جنوبی نرخ بیکاری برابر با ۱۰.۸ درصد بود و بیکاری برای فیلیپینی کانادایی‌ها برابر با ۱۰ درصد بود.

افزایش در بیکاری در میان این گروهها در بحبوحه موج نژادگرایی ضد آسیایی‌ها در کانادا اتفاق افتاد. ونکوور به تنهایی ۷۱۷ درصد افزایش در میزان جرایم ناشی از نفرت از آسیایی ها را گزارش داد تورنتو شاهد دو برابر شدن حمله در هنگام رانندگی از ۲۵ تا ۵۰ را در سال ۲۰۲۰ گزارش داد اکثر قربانیان از جوامع هندی یا چینی بودند.

نمایش خبر  چطور برای اسپانسرشیپ مهاجرت کانادایی درخواست دهیم

نرخ اشتغال برای زنان بومی نسبت به دوران قبل از شروع ویروس کرونا خیلی کمتر بود. گرچه زنان و مردان بومی با تعطیلی های اولیه به شدت دچار مشکل شدند مردان بومی در ماه مارس کار خود را آغاز کردند.

زنان بومی در سال ۲۰۲۰ بهبود شرایط نداشتند، و نرخ اشتغال آنها حدود ۳.۳ درصد کمتر از دوران پیش از شیوع در ماه می بود.

به طور کل تعداد افرادی که به دنبال اشتغال بودند یا کسانی که در مرخصی موقت بودند ثابت باقی ماند. از ژانویه ۲۰۲۱ نرخ بیکاری کل جمعیت نسبت به میزان اوج آن ۹.۴ درصد کمتر بود. نسبت به اوج آن به میزان ۱۳.۷ درصد در ماه می ۲۰۲۰ نیز به طور قابل توجهی کمتر بود.

 

اشتغال دانشجویان بهبود به وجود می‌آورد

اشتغال دانشجویان در سال ۲۰۲۰ بسیار رو به رشد بود اما هنوز روز به میزان سال ۲۰۱۹ رشد نداشته است در ماه گذشته نرخ بیکاری در میان دانشجویان ۲۳.۱ درصد بود که در مقایسه با ماه مه ۲۰۲۰ این رقم ۴۰ درصد متفاوت بود و در ماه می سال ۲۰۱۹ این رقم برابر با ۱۳.۷ درصد بود. اداره آمار کانادا دانشجویانی که باز می گردند را جوانان بین ۱۵ تا ۲۴ ساله در نظر می گیرد که به طور تمام وقت در ماه مارس در مدرسه حضور داشتند و قصد دارند در ماه سپتامبر بازگردند.

شرایط بازار کار که دانشجویان با آن روبرو هستند اشتغال در میان جوانان بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال را ۱.۲ درصد کاهش می دهد.

نرخ مشارکت دانشجو- اشاره به شرایطی دارد که فرد مشغول به کار است یا بیکار است اما در جستجوی شغل است- نسبت به ماه می ۲۰۲۰ ده درصد بیشتر بود در حالی که هنوز ۵.۲ درصد نسبت به ماه می سال ۲۰۱۹ پایین است.

نمایش خبر  ترجمه معتبر برای مهاجرت به کانادا: مواردی که باید بدانید

نرخ اشتغال دانشجویان برای زنان و اقلیت ها کمتر بود نرخ اشتغال دانشجویان زن در مقایسه با همتایان مرد خود از ماه مه ۲۰۱۹ دو برابر بیشتر شد.اشتغال برای دانشجویانی که به عنوان اقلیت ها شناخته می شدند ۱۳ درصد کمتر از دانشجویان سفیدپوست بود

 

 

نگاهی به ماه ژوئن

انتظار می رود در این ماه اقتصاد روند رو به بهبودی داشته باشد با پایان یافتن موج سوم و با واکسیناسیون شدن اکثر کانادایی ها ضوابط سلامت عمومی باید کاهش یابند در حال حاضر انتاریو دستور ماندن در خانه را برداشته است و فعالیت های خارج از منزل و داخلی بسیاری را از سر گرفته است و کبک نیز محودیت‌های تردد شبانه خود را از میان برداشته است.

کانادا در تابستان سال ۲۰۲۰ شاهد بازگشت اقتصادی سریع بود. این ماه می و ژوئن سال گذشته به میزان هزار شغل تفاوت وجود داشت. با ۷۵ درصد از کانادایی هایی که انتظار می‌رفت تا ۲۱ ژوئن واکسیناسیون شوند انتظار داریم که تابستان عادی تر پیش برود.