ردکردن این
چرا کانادا بر آن دسته از متقاضیان مهاجرتی تمرکز دارد که در حال حاضر در کشور حضور دارند

تاریخ انتشار

کانادا برای حمایت و جبران وضعیت اقتصادی کشور و رویارویی با چالش های ناشی از شیوع ویروس کرونا به مهاجران وابسته است.

با کاهش سفر های بین المللی و سایر اهداف مهاجرتی کانادا روندهایی را برای متقاضیان مهاجرت داخلی باز کرده است تا بتوانند برای رسیدن به اقامت دائم درخواست دهند. دولت کانادا به آن دسته از اتباع خارجی وابسته است که در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کنند و می‌ توانند به کانادا برای رسیدن به اهداف مهاجرتی کمک کنند. کانادا به نحوی برنامه ریزی کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۱ ، ۴۰۱ هزار مقیم دائمی جدید را در کشور بپذیرد. به طور عادی  امکان پذیرش مهاجرت از خارج از کشور برای کانادا وجود دارد. اما محدودیت های مرزی ورود مقیمان دائمی تایید شده به کشور را دشوار کرده است در نتیجه کانادا با چالش های بسیاری نسبت به برآورده کردن اهداف مهاجرتی خود روبه‌رو است. در شرایطی که امکان پذیرش متقاضیان از خارج از کشور را ندارد شیوع ویروس کرونا اقتصاد منطقه و همچنین کانادا را دچار مشکل کرده است. اما کارشناسان افزایش سطوح مهاجرتی را به عنوان یک گزینه بسیار مهم برای جبران وضعیت اقتصادی مطرح کرده‌اند.

دولت کانادا همیشه حامی مهاجرت بوده است. گرچه بیکاری در کانادا به خاطر ضوابط سلامت عمومی و مسائل مربوط به شیوع ویروس کرونا بسیار بالا است، پیوستگی سیاسی در مورد مهاجرت مهاجرانی که شغل ایجاد می کنند و فرصت های شغلی در بازار کار را پر می‌کنند و همه اینها به تقویت اقتصاد کانادا کمک بسیار زیادی می کندو اما شروع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. در بحبوحه موج سوم ویروس کرونا محدودیت‌ های سفر سخت تر می شوند که پذیرش مهاجران برون مرزی را برای این کشور دشوار می‌ کند. بسیاری از آنها که تاییدیه اقامت دائم خود را دریافت کرده اند هنوز نمی توانند به کانادا سفر کنند.

زمانی که کانادا برای اولین بار محدودیت‌ های سفر را معرفی کرد. مقیمان دائمی تایید شده که پس از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ تاییدیه اقامت دائم خود را دریافت کردند معاف نشدند. مقیمان دائمی تایید شده جدید از کشوری غیر از ایالات متحده هنوز مجاز به تکمیل کردن مرحله آخر اقامت خود یعنی ورود به کشور نیستند و از این رو نمی توانند به طور رسمی به اقامت دائم کانادایی برسند. استثنائاتی نیز وجود دارد، برخی از دانشجویان بین المللی نیروهای کار ضروری اعضای خانواده و گروه های دیگر می توانند از این معافیت ها بهره مند شوند.

نمایش خبر  محدودیت های سفر به کانادا تا 21 ژوئن تمدید می شوند

علاوه بر این، ضوابط تعطیلی ها بسیاری از مهاجران را از کار بی کار کرده است. مهاجران بسیاری وجود دارند که در بخش‌ های تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا مشغول به کار بودندريال مانند خدمات غذا و مسکن تعداد زیادی از این مشاغل احتیاج به کار تخصصی ندارند بنابراین روش های کمی برای آنها جهت رسیدن به اقامت دائم در کانادا وجود دارد.

این موانع دولت کانادا را بر آن می دارد تا به عنوان راه‌حل‌های جدید این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

مزیت تجربه داخل کانادا برای نتایج بازار کار

افرادی که در حال حاضر در کانادا زندگی می کنند احتمالا تجربه کار کانادایی دارند. طبق اطلاعات منتشر شده از تحقیقات اداره آمار کانادا این افراد  ۸ درصد نسبت به افرادی که تجربه کانادایی ندارند در بازار کار بهتر عمل می کنند افرادی که دارای تجربه کانادایی هستند نیز نسبت به مهاجران برون مرزی با کار از پیش تعیین شده بهتر عمل می‌ کنند.

این ممکن است چند دلیل داشته باشد، برای مثال افرادی که دارای تجربه کانادایی هستند و در حال حاضر در کانادا سکونت دارند، به زبان انگلیسی و فرانسوی تسلط بیشتری دارند و از فرهنگ کار کانادایی اطلاعات بیشتری به دست آورده اند که می تواند با کشور آنها متفاوت باشد.

 

روش های اصلی اقامت دائم برای افرادی که در کشور حضور دارند

متقاضیانی که در کانادا زندگی می کنند گزینه‌ های پیش روی خود دارند که می‌ توانند از آنها برای رسیدن به اقامت دائم استفاده کنند.

 

اکسپرس انتری

تا این لحظه از سال ۲۰۲۱ اداره مهاجرت پناهجویی و تابعیت کانادا دراو هایی از اکسپرس اینتری را برگزار کرده است که مختص دوقر نامه بوده اند دسته تجربه کانادایی و برنامه کاندیدای استانی این بدان دلیل است که متقاضیان از این دو برنامه احتمالاً در کانادا حضور دارند برای واجد شرایط شدن در دسته تجربه کانادایی متقاضیان باید دارای حداقل تجربه یکساله در کانادا باشند آنها به امتیاز ۵ یا ۷ در آزمون زبان انگلیسی و فرانسوی احتیاج دارند و باید خارج از کبک زندگی کنند.

نمایش خبر  کانادا در بحبوحه محدودیت‌های ناشی از موج سوم کرونا مشاغل بیشتری را از دست داد

 

برنامه کاندیدای استانی

تمام استان‌ها و مناطق کانادایی به جز کبک و نابود برنامه‌های کاندیدای استان یا خود را دارند این به استان های کانادا اجازه می دهد تا آن دسته از افرادی را گزینش کنند که به بهترین نحو می توانند نیازهای بازار کار منطقه را برآورده کنند.

با داشتن برنامه های مهاجرتی مخصوص هر استان در کانادا، دولت های استانی بهتر می توانند پاسخگوی نیازهای بازار کار خود باشند. برای مثال، روند و اولویت های سرمایه انسانی انتاریو به این استان اجازه می‌ دهد تا با دعوت کردن از متقاضیان اکسپرس انتری برای درخواست گزینش استانی فرصت های شغلی موجود در این بازار پر شود. به طور دوره ای، این برنامه‌ های کاندیدای استانی را برگزار می‌ کند تا از متقاضیان در اهداف مشخص دعوت به عمل آوردو در سال ۲۰۱۹ اونتاریو دراو های پایلوت فنی را آغاز کرد تا نیرو های کار کافی برای برآورده کردن نیازهای بازار کار را به استان بیاورد.

 

کبک

کبک برنامه های مهاجرتی مخصوص به خود را دارد. برنامه تجربه کبک یکی از برنامه های محبوب برای دانشجویان بین المللی است که از یکی از موسسات دانشگاهی در این استان فارغ‌ التحصیل شده‌ اند. نیروهای کار خارجی موقت با تجربه قابل قبول ممکن است برای این برنامه درخواست دهند.

کبک برای نیروهای کار متخصص و فارغ‌ التحصیلان بین المللی که می‌ خواهند به استان مهاجرت کنند برنامه نیروی کار متخصص منظمی را ارائه می دهد. این برنامه از یک سیستم امتیاز دهی برای تعیین افرادی که می‌ توانند مجوز انتخاب کبک را بگیرند استفاده می کند.

مجوز انتخاب کبک مدرکی است که این استان برای متقاضیان مهاجرت موفق صادر می‌کند. این مجوز نشان می‌ دهد که اداره مهاجرت کانادا آن افراد را برای اقامت دائم در کبک برگزیده است. تنها اداره مهاجرت کانادا می تواند ویزای اقامت دائم را صادر کند.

نمایش خبر  کانادا جزئیات برنامه والدین پدربزرگ و مادربزرگ ها برای سال ۲۰۲۱ را اعلام می کند

روندهای جدید اقامت دائم

علاوه بر این برنامه ها، کانادا از شش روند مهاجرت جدید خبر داده است که از ششم ماه می راه اندازی می شود.

برنامه های جدید برای نیروهای کار موقتی است که در بیمارستان ها، در خط مقدمِ بخش های مهم یا به عنوان پرستاران منزل کار کرده‌اند، همچنین فارغ التحصیلان بین المللی از یکی از موسسات آموزشی کانادایی را نیز شامل می ‌شود.

اداره مهاجرت کانادا تحت روند های زیر پذیرش درخواست ها را آغاز خواهد کرد:

  • ۲۰ هزار درخواست برای نیرو های کار موقت در حوزه سلامت و بهداشت.
  • ۳۰ هزار درخواست برای نیرو های کار موقت در مشاغل ضروری منتخب دیگر.
  • ۴۰ هزار درخواست برای دانشجویان بین المللی که از یک موسسه آموزش کانادایی فارغ ‌التحصیل شده اند.

این روند ها تا ۵ نوامبر ۲۰۲۱ و یا تا زمانی که تکمیل ظرفیت شوند برای ثبت درخواست باز هستند این سیاست های عمومی جدید برای آن دسته از نیروها ی کاری به کار می رود که در ۴۰ شغل حوزه سلامت و بهداشت مشغول به کار هستند، و همچنین ۹۵ شغل ضروری دیگر در زمینه ‌های کاری دیگر مانند پرستاری، توزیع و تولید غذا را نیز شامل می ‌شود.

برای آنکه نیرو های کار بتوانند تحت این شرایط واجد شرایط شناخته شوند، باید دارای حداقل یک سال تجربه کار کانادایی در یکی از مشاغل حوزه سلامت و بهداشت یا مشاغل ضروری تایید شده دیگر باشند. دانشجویان بین المللی باید در طی ۴ سال پیش از ثبت درخواست یک برنامه تحصیلی آموزش عالی را در یکی از دانشگاه های کانادا تمام کرده باشند.

فارغ التحصیلان و نیرو های کار باید یر یکی از زبان های رسمی کانادا مسلط باشند، شروط پذیرش عمومی را برآورده کنند و در زمان ثبت درخواست مجاز به کار در کانادا باشند. همچنین در حال کار در کشور باشند. علاوه بر این باید در یک استان کانادایی غیر از کبک اقامت داشته باشند.