ردکردن این
سوپرایز یکشنبه: کانادا از ۲۷۳۳۲ متقاضی اکسپرس انتری دعوت می کند

تاریخ انتشار

دولت کانادا نشان می دهد که تا چه حد به هدف برنامه سطوح مهاجرتی خود در سال ۲۰۲۱ یعنی پذیرش ۴۰۱ هزار مهاجر در کشور پایبند است.

سال گذشته سال پر از شگفتی بود، حتی دراو اخیر اکسپرس انتری به نحوی برگزار شد که همگی را شگفت زده کرد.

اداره مهاجرت، پناهندگی و تابعیت کانادا در روز یکشنبه یک دراو نادر را برگزار کرد، که در آن از ۲۷۳۳۲ متقاضی اکسپرس انتری دعوت کرد تا برای اقامت دائم درخواست دهند.

سوپرایز اول اندازه دراو است. زمان راه ‌اندازی سیستم اکسپرس انتری در سال ۲۰۱۵ این دور با صدور ۵۰۰۰۰ دعوت نامه بزرگترین دور بوده است. به عبارت دیگر، دراو دیروز نسبت به دفعات گذشته شش برابر بزرگتر بود.

سوپرایز مهم دیگر این است که اداره مهاجرت کانادا تصمیم گرفته از متقاضیان با امتیاز۷۵ در سیستم‌ جامعه رتبه ‌بندی دعوت به عمل آورد. این بدان معناست که آنها تقریباً از تمام متقاضیان اکسپرس انتری که شرایط برنامه دسته تجربه کانادایی را برآورده می کردند دعوت به عمل آوردند.

اکسپرس انتری یک سیستم رقابتی است و پیش از ویروس کرونا اداره مهاجرت کانادا تنها از متقاضیان با بالاترین امتیازات در سیستم جامعه رتبه بندی دعوت می کرد. درست پیش از شیوع ویروس کرونا یک متقاضی به حداقل امتیاز ۴۷۰ برای دریافت دعوت نامه اقامت دائم نیاز داشت. گرفتن امتیاز ۴۷۰ یا بالاتر از آن معمولا به این معناست که متقاضی چند سال دارای آموزش دانشگاهی بوده است و شاید چند مدرک تحصیلی و تجربه کار حرفه ای دارد و همچنین سطح زبان انگلیسی و فرانسوی متقاضیان بسیار بالاست. دراو دیروز به این مفهوم بود که یک متقاضی برای دعوت شدن حتی به تحصیلات بالای مدرسه نیز نیازی نداشت.

نمایش خبر  امتیاز ۳۰۰ در دراو جدید برنامه کاندیدای استانی آلبرتا

بنابراین این به چه معنا است؟

بزرگترین مفهوم  این دراو آنست که اداره مهاجرت، پناهجویی و تابعیت کانادا در مورد بکارگیری تمام تلاش و توان خود برای رسیدن به اهداف برنامه سطوح مهاجرتی ۲۰۲۱ خود بسیار جدی است و قصد دارد در سال جدید بیش از ۴۰۱ هزار مهاجر جدید را در کشور بپذیرد. با وجود شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کانادا و در سرتاسر دنیا این موضوع نا امیدی ایجاد می کند. مهاجرت سال گذشته به کانادا از سال ۱۹۹۸ در پایین ترین سطح خود بود.

اداره مهاجرت، پناهندگی و تابعیت کانادا در دراو اخیر تنها از متقاضیان دسته تجربه کانادایی دعوت کرده است.  زیرا برآورد می کند که ۹۰ درصد از آنها در حال حاضر در کانادا زندگی می کنند و از این رو تکمیل فرایند اقامت دائم آنها راحت تر خواهد بود. می توان با اطمینان گفت که اداره مهاجرت کانادا انتظار دارد که بتواند در سال ۲۰۲۱ وضعیت این متقاضیان را به اقامت دائم تبدیل کند، در غیر این صورت چنین دراو بزرگی برگزار نمی کرد. وزیر مهاجرت کانادا مارکو مندیچینو، اخیراً اشاره کرده است که اداره مهاجرت کانادا برای حمایت از اهداف مهاجرتی خود به حضور متقاضیان مهاجرتی تکیه خواهد کرد.‌

می‌توان انتظار اقدامات گسترده‌ای از سوی اداره مهاجرت کانادا در جهت رسیدن به این هدف را داشته باشیم. دلیل این امر آن است که در حال حاضر در کانادا متقاضیان اکسپرس انتری کافی وجود ندارند که دولت کانادا بتواند برای رسیدن به هدف خود یعنی پذیرش ۴۰۱ هزار مهاجر در سال ۲۰۲۱ بر آنها تکیه کند. بطور ساده باید انتظار هر چیز پیش بینی نشده ای را داشته باشیم.

نمایش خبر  اکسپرس انتری: ۵۰۰۰ متقاضی دسته تجربه کانادایی دعوت شدند

مفهوم دیگر این است که متقاضیان تلاش می کنند با هر سطحی که دارند وارد پول اکسپرس انتری شوند. گاهی اوقات متقاضیان به خاطر داشتن امتیاز پایین در سیستم جامع رتبه بندی وارد پول اکسپرس انتری نمی ‌شوند. زیرا اداره مهاجرت ترجیح می‌دهد به جای دعوت از متقاضیان برنامه تجارت های تخصصی فدرال و برنامه نیروی کار متخصص فدرال، از متقاضیان برنامه کاندیدای استانی و دسته تجربه کاری دعوت کند. با این وجود اکسپرس انتری غیرقابل پیش‌بینی است است. هرگز نمی دانید که چرا اداره مهاجرت کانادا قصد چنین کاری دارد. بنابراین در هر شرایطی وارد پول شوید و شانس خود را امتحان کنید. چه کسی می داند ممکن است حتی با امتیاز ۷۵ نیز بتوانید دعوت نامه درخواست دریافت کنید.

ممکن است متقاضیان برنامه نیروی کار متخصص فدرال ( که می خواهند اکثریت متقاضیان موفق اکسپرس انتری را تشکیل دهند) تضعیف روحیه شده باشند.‌ علاوه بر این، آنها شایسته آن هستند تا برای اقامت دائم کانادا دعوت شوند اما اداره مهاجرت کانادا بر آن دسته از متقاضیان اکسپرس انتری متمرکز است که در حال حاضر در کشور حضور دارند. با این وجود متقاضیان برنامه نیروی کار متخصص فدرال نباید امید خود را از دست دهند. و این مورد بنا بر چند دلیل مطرح می شود.

اولا، اداره مهاجرت، پناهجویی و تابعیت کانادا در نهایت متقاضیان برنامه نیروی کار متخصص فدرال را بر می ‌گزیند. همانطور که سال گذشته دیدیم اداره مهاجرت، پناهندگی و تابعیت کانادا با آغاز شیوع ویروس کرونا، دراو های خاص برنامه کاندیدای استانی و دسته تجربه کانادایی را برگزار کرد، اما در سال 2021 دراو تمام برنامه ها را برگزار نکرده است.  می توان گفت زمان آن فرا رسیده است که متقاضیان برنامه کار متخصص فدرال نیز برای دراو ها در نظر گرفته شوند.

نمایش خبر  دعوت از متقاضیان اکسپرس انتری در دراور جدید برنامه کاندیدای استانی توسط انتاریو

دوما، دراو دیروز نشان می دهد که هیچ محدودیتی از جهت تلاش اداره مهاجرت برای رسیدن به این هدف وجود ندارد. اگر اداره مهاجرت کانادا بخواهد در یک دراو ۲۷۳۳۲ متقاضی را دعوت کند هیچ چیزی مانع آن نخواهد بود. اگر یک متقاضی برنامه نیروی کار متخصص فدرال هستید، بهترین کار این است که پروفایل خود در اکسپرس انتری را تشکیل دهید تا شانس دعوت شدن از سوی اداره مهاجرت کانادا را داشته باشیدو پس از سوپرایز روز یکشنبه در مورد احتمال کاهش حداقل امتیاز از سوی اداره مهاجرت کانادا نمیتوانیم قانونی را پیش بینی کنیم. مهاجران برنامه نیروی کار متخصص فدرال مدت زمان زیادی است که در انتظار هستند و یکی از اولویت‌های مهم آینده کانادا خواهند بود.

از این رو با ادامه شروع ویروس کرونا بهتر است که جملات اداره مهاجرت کانادا را در ذهن حفظ کنیم «اداره مهاجرت، پناهجویی و تابعیت کانادا همچنان متقاضیان اکسپرس انتری را می پذیرد و به درخواست های آنها رسیدگی می‌کند و به دنبال پذیرش نیروهای کار متخصص از خارج از کشور است»

به عبارت دیگر امید خود را از دست ندهید.