ردکردن این
چرا ما نه؟ بسیاری از تابعان دائمی تایید شده هنوز مجاز به ورود به کانادا نیستند

تاریخ انتشار

کانادا در دوران شیوع از آنها دعوت به مهاجرت کرد اما اجازه ورود به کشور را به آنها نمی دهد.ت

از متقاضیان اقامت دائم که در ۱۸ مارس ۲۰۲۰ و پس از آن مورد تایید قرار گرفتند خواسته شد تا در مورد زمان شروع زندگی خود در کانادا پاسخ دهند.

تابعان دائمی تعیین شده یک تاییدیه اقامت دائم دارند که نشان می‌دهد فرایند اقامت دائم را تمام کرده اند و مورد تایید اداره مهاجرت هستند، آزمایشات پزشکی، طرح‌های امنیتی و سوابق کیفری دولتی را گذرانده اند. آخرین گام، حضور در کانادا و تشریفات اداری تبدیل شدن به یک مقیم دائمی برای آنها است.

با وجود محدودیت ‌های سفر که در حال حاضر پابرجا است افراد خارجی دارای تاییدیه اقامت دائم مجاز به ورود به کشور نیستند مگر آن که اسناد و مدارک آنها پیش از بسته شدن مرز ها از سوی کانادا صادر شده باشد. آنها باید تحت شرایط دیگر معاف شوند، مانند ورود به کانادا به خاطر پیوستن به اعضای خانواده خود، یا باید تابع ایالات متحده باشند.

در نتیجه، مردم سرتاسر دنیا که یک گام تا رسیدن به اقامت دائم کانادا پیش روی خود دارند در کشور خودشان گیر کرده اند.

به گفته ابدول آکار جیدی از نیجریه، به خبر اداره مهاجرت کانادا « ما بدون هیچ برنامه مشخص و روشنی در کشور خودمان هستیم» .

آکارجیدی و خانواده‌اش در اوایل ماه فوریه برای اقامت دائم مورد تایید قرار گرفتند، اما کمی بعد از فرودگاه برگردانده شدند. این رد شدن پس از یک فرایند درخواست دو ساله برای اقامت دائم بود. در بحبوحه شیوع ویروس کرونا افرادی که در کانادا دارای خانواده بودند مجاز به پرواز به این کشور بودند.

نمایش خبر  مندیچینو در مورد مدرن سازی سیستم مهاجرتی کانادا سخنرانی می کند

به گفته او، « به نظر من جدا کردن مردم بر اساس این که در کانادا خانواده‌ای دارند یا خیر کمی ناعادلانه است ما همه نقش ‌های برابری در رشد اقتصادی کانادا بازی می‌کنیم و اینکه اینگونه با ما رفتار شود ناعادلانه است» .

تحت محدودیت ‌های سفر موجود، اعضای خانواده کانادایی ها مجاز به ورود به کشور هستند. برخی از گروه های دیگر از محدودیتهای صفر معاف هستند که شامل دارندگان مجوز کار دانشجویان در موسسات دانشگاهی مشخص و دارندگان تاییدیه اقامت دائم می باشند که پیش از بسته شدن مرزها مورد تایید قرار گرفتند.

دیپ هاجوی از هندوستان، فرد دیگری که اقامت دائم او تایید شده است، پرسید « اگر نیروهای کار موقت و دانشجویان مجاز به ورود به کشور هستند، چرا ما نه؟» « من متوجه نمی شوم چرا تاییدیه اقامت دائم ما را صادر کردند در حالی که اجازه ورود به کشور را به ما نمی دهند».

مرزها برای تقریباً یکسال کامل برای دارندگان تاییدیه اقامت دائم پس از هجدهم ماه مارس بسته شد. در ابتدا تا سی‌ام ژوئن بسته شد، اما از آن به بعد با اعمال محدودیت ها، روند ها یک ماه یا کمتر تمدید یافتند. مقررات در آغاز بسیار سختگیرانه تر بودند، اما تا پاییز اداره مهاجرت کانادا معافیت هایی را برای اعضای خانواده درجه دو کانادایی ها و دانشجویانی که در موسسات آموزشی تعیین شده قصد تحصیل داشتند در نظر گرفت. اما شرایط برای افرادی که اقامت دائم آنها تایید شده بود اینگونه نبود.

پس از دریافت تاییدیه بسیاری از افراد برای ورود به کانادا شروع به برنامه‌ ریزی کردند. از شغل خود استعفا دادند، منزل خود را فروختند، و فرزندان خود را از مدرسه بیرون آوردند. با شروط آزمایش ویروس کرونا و قرنطینه جدید حتی برخی از افراد هتل هایی که هزینه را باز نمی گرداندند را رزرو کردند و سوار هواپیما شدند.

نمایش خبر  کودکان مهاجر که در کانادا بزرگ می شوند در میان نیروهای کار می درخشند

ایبوکون اشیرو، فردی که در نیجریه دارایی تاییدیه اقامت دائم پس از هجدهم مارس است، به خبر اداره مهاجرت اینگونه گفت خانواده‌اش نزدیک به پرواز به کانادا بازگشتند. گرچه جایی برای بازگشت داشتند تمام اموال خود را فروخته بودند. آشیرو گفت روی زمین می خوابد و تمام اسباب و اثاثیه منزل خود را فروخته بودند.

به گفته او « یک بچه چهار ساله، همسرم و خودم را تصور کنید که به یک خانه خالی باز می گشتیم, دیوانه کننده بود. چیزیست که برای دشمنم هم آرزو نمی کنم»

اداره مهاجرت کانادا در بیانیه خود تایید کرد که دارندگان تاییدیه اقامت دائم درصورتی که تاییدیه ی آنها در دوران اعمال محدودیت ‌های سفر منقضی شده باشد، نیازی به آغاز مجدد کل فرایند اقامت دائم ندارند.

«اگر مدارک دارندگان تاییدیه پس از ۱۸ ام ماه مارس منقضی شود، در نهایت می‌توانند تاییدیه اقامت دائم خود را تمدید کنند. اما تنها یک بار و زمانی که مجاز به ورود به کشور باشند این امکان برای آنها وجود دارد. اطلاعات در رابطه با موارد مورد نیاز برای تمدید مدرک خود در زمان مشخص خود مطرح خواهد شد. این متقاضیان باید مطلع می‌شدند که قبل از اطمینان حاصل کردن از وجود محدودیت سفر نباید پرواز خود را رزرو می‌کردند. اگر تاییدیه اقامت دائم آنها با وجود محدودیت های سفر منقضی شود مجبور به انجام مجدد کل فرایند اقامت دائم نیستند.

این خبر برای آشیرو عجیب نبود.

او گفت « من می دانم که اداره مهاجرت کانادا معمولاً راهی برای تمدید ویزاهایی مانند ویزای ماه منقضی شده دارد. مسئله ما این است که زمان انتظار برای تمدید بسیار طولانی است»

نمایش خبر  CELPIP روز آزمون جدیدی باز می کند

این موضوع به جوی نیز کمکی نمی‌کند، او کسی است که خانواده اش از ماه نوامبر درآمدی نداشتند و نمی‌توانستم برنامه جدیدی برای آینده نامشخص خود داشته باشند.

جوی گفت « گرچه آنها می‌گویند نیازی به آغاز مجدد فرآیند ثبت درخواست نداریم تنها اگر ممنوعیت‌ ها از بین بروند میتوانیم برای آغاز زندگی خود به کانادا برویم, در حال حاضر شغلی نداریم و در انتظار سفر به کانادا هستیم. در غیر اینصورت دارندگان ویزای منقضی خواهد شد زمان بیشتری را باید در انتظار صدور مجوز از سوی اداره مهاجرت کانادا برای سفر به این کشور باشند.

اداره مهاجرت کانادا جریان تاییدیه های منقضی شده را در سال ۲۰۲۰ ، پس از آنکه شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی ها در سرتاسر جهان شد و مردم نتوانستند پیش از انقضای مدارک خود به کانادا سفر کنند، تمدید کرده بود. آنها برای آن که مجاز به سفر با هواپیما باشند نیاز داشتند تا یک نامه مجوز از اداره مهاجرت کانادا دریافت کنند. بسیاری از تابعان دائمی تایید شده پیش از هجدهم مارس مدت زمان بیشتری را در انتظار نامه تایید ماندند و اطلاعی از زمان رفتن به کانادا نداشتند.

محدودیت های سفر کانادا برای تابعان غیر ایالات متحده در حال حاضر تا ۲۱ آوریل برقرار است. اما دولت برنامه ای برای نحوه و زمان بازگشایی مرزها ندارد.

به گفته آشیرو«هیچ تضمینی و تعهدی وجود ندارد. مردم در شرایط بدی هستند و به این دلیل است که مردم ترسیده‌اند» .