ردکردن این
گزارش سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ اکسپرس انتری: کانادا به هدف پذیرش ۴۰۱ هزار مهاجر می رسد

تاریخ انتشار

اولین سه ماهه سال ۲۰۲۱ از آغاز راه اندازی اکسپرس انتری در سال ۲۰۱۵ بزرگ ‌ترین دراو ها را داشته است.

کانادا در اولین سه ماهه سال ۲۰۲۱ برای ۴۳۲۴ متقاضی مهاجرتی دعوت نامه صادر کرده است، که با فاصله زیاد بیشترین تعداد دعوت نامه هایی است که از سال ۲۰۱۵ برای سیستم اکسپرس انتری صادر شده است.

اکسپرس انتری روش اصلی ای است که کانادا از طریق آن مهاجران دسته اقتصادی را در کشور می پذیرد. این فرایند یک فرآیند دو مرحله ای می باشد در گام اول متقاضیان باید ضوابط صلاحیت سنجی یکی از برنامه‌ های نیروی کار متخصص کانادا که تحت مدیریت اجرایی این طرح هستند را برآورده کنند. متقاضیان واجد شرایط پروفایل های خود را در وب سایت دولت کانادا آپلود کرده و بر اساس فاکتورهای سرمایه انسانی مانند سن، تحصیلات، تسلط زبانی و تجربه کاری در سیستم جامع رتبه بندی یک امتیاز دریافت می کنند.

در مرحله دوم اداره مهاجرت کانادا دراو های  اکسپرس انتری را برگزار می‌کند و از متقاضیان موفق دعوت می کند برای رسیدن به اقامت دائم درخواست خود را ارائه دهند. به طور کلی اداره مهاجرت کانادا هر دو هفته یکبار دراو ها را برگزار می‌کند و از متقاضیان با بالاترین امتیازات در سیستم جامعه رتبه بندی دعوت می‌کند. اما به خاطر شیوع ویروس کرونا به طور موقت از این رویکرد فاصله گرفته است. در حال حاضر اداره مهاجرت کانادا برای آن دسته از متقاضیان اکسپرس انتری تمرکز دارد که در طول دوران شیوع ویروس کرونا در کانادا اقامت داشته اند و برای این دوران دراو های برنامه های خاص گزینه جدیدی هستند.

 

گزینه جدید: دراو های مخصوص یک برنامه

کانادا در طول دوران شیوع ویروس کرونا با وجود محدودیت های سفر که از ماه مارس ۲۰۲۰ اعمال شدند دراو های اکسپرس انتری را برگزار کرده است. اکثر اتباع خارجی مانند اعضای خانواده درجه یک شهروندان کانادایی و تابعان دائمی برخی از نیرو های کار موقت و مجموعه ای از دانشجویان بین المللی از محدودیت‌ های سفر معاف هستند. با این وجود، چند مورد استثنا وجود دارد که به تازگی برای آن دسته از مهاجران دسته اقتصادی تایید شده است که در طول دوران شیوع ویروس کرونا امکان انجام مرحله آخر اقامت خود یعنی ورود به کشور را نداشته اند.

نمایش خبر  دراو برنامه کاندیدای استانی دیگری از آلبرتا با امتیاز ۳۰۱

به عنوان یک راه حل اداره مهاجرت کانادا از دراو های مخصوص یک برنامه مشخص استفاده کرده است. در حالی که معمولاً پیش از دوران شیوع ویروس کرونا تمام متقاضیان در دراو های اکسپرس انتری در نظر گرفته می شدند. در روش های جدید متقاضیانی مدنظر قرار گرفته اند که به خاطر نیاز های بازار کار استانی یا به خاطر اقامتشان در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور دعوت می‌شوند. گروه هایی که تحت تاثیر این تغییر سیاست قرار گرفته اند متقاضیانی هستند که تحت برنامه نیروی کار متخصص فدرال واجد شرایط شده اند آنها مجموعه‌ ای از متقاضیان اکسپرس انتری هستند که پیش از دوران و شیوع ویروس کرونا به اقامت دائم رسیدند.

در اولین سه ماهه سال ۲۰۲۱ اداره مهاجرت کانادا دراو هایی از برنامه های اکسپرس انتری برنامه کاندیدای استانی و دسته تجربه کانادایی داشته است. کانادا در اولین سه ماهه سال جاری ۱۰ دراو اکسپرس انتری برگزار کرد. شش مورد از آنها مختص برنامه‌ های کاندیدای استانی بودند و چهار مورد از آنها تنها از متقاضیان دسته تجربه کانادایی استفاده کردند. به طور کل 41780 دعوت نامه برای متقاضیان دسته تجربه کانادایی صادر شد و ۲۴۱۶ دعوت نامه برای متقاضیان برنامه استانی صادر شد. هر استان یا منطقه به جز نوناووت و کبک دارای برنامه کاندیدای استانی هستند. این استان ها به دنبال جذب نیروهای کار متخصص برای ارتقای توسعه اقتصادی هستند. دسته تجربه کانادایی یک روند مهاجرتی محبوب برای افرادی است که در کانادا کار یا تحصیل کرده‌اند. متقاضیان باید دارای حداقل یک سال تجربه کار کانادایی باشند و شروع حداقلی زبان را برآورده کنند.

 

سوپرایز روز یکشنبه: دراو ۱۳ فوریه سال ۲۰۲۱ بزرگترین دراو در این مدت بود

اداره مهاجرت کانادا در روز ۱۳ فوریه تاریخی‌ ترین دراو خود را برگزار کرد و از طریق آن از ۲۷ هزار و ۳۳۲ متقاضی مهاجرتی برای درخواست اقامت دائم دعوت به عمل آورد. دومین دراو بزرگ اکسپرس انتری دراوی بود که از طریق آن ۵ هزار متقاضی دعوت شدند. تنها متقاضیان دسته تجربه کانادایی در این دراو رکورد شکن دعوت شدند، و به حداقل امتیاز ۷۵ -کی کمترین شرط امتیاز سیستم‌ جامعه رتبه بندی بوده است- برای دریافت یک دعوت نامه نیاز داشتند. به طور کل شرط امتیاز سیستم جامع رتبه بعدی پیش از این دراو معمولاً بیش از ۴۰۰ بوده است.

نمایش خبر  در ماه نوامبر ۲۰۲۰، ۱۵۰۰۰ مهاجر به کشور وارد شدند

این درا و پاسخگویی ۶۲ درصد از دعوت نامه های درخواست صادر شده در این سه ماهه بود پیش از این سه ماهه اداره مهاجرت کانادا میزان قابل مقایسه ای از دعوت نامه های درخواست را در دوره ۳ ماهه صادر می‌کرد.

عامل این دراو  استثنائی شیوع ویروس کرونا بود.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ کانادا از ۲۲ هزار و ۶۰۰ متقاضی مهاجرتی برای درخواست اقامت دائم دعوت کرده بود.

این رقم در این سه ماهه تقریباً دو برابر شد، زیرا اداره مهاجرت کانادا به دنبال جبران افت مهاجرت در سال ۲۰۲۰ بود اداره مهاجرت کانادا به دنبال پذیرش ۳۴۱ هزار مهاجر جدید در سال ۲۰۲۰ بود تا بتواند افت ناشی از شیوع ویروس کرونا که از سال ۱۹۹۸ بی‌ سابقه بود را جبران کند.

برای جبران این وضعیت اداره مهاجرت کانادا از بلند پروازانه ترین اهداف سطوح مهاجرتی خود در تاریخ کانادا خبر داد کانادا امید دارد که بتواند در سال ۲۰۲۱ از طریق سیستم اکسپرس انتری پذیرای ۴۰۱ هزار مهاجر جدید در کشور باشد به نحوی که بتواند از این روند پاسخگویی یک چهارم پذیرش ها در کشور باشد.

با اطلاع از تاثیر دائمی شیوع بر مهاجرت، اداره مهاجرت کانادا سر دعوت از متقاضیان دسته تجربه کانادایی متمرکز بوده است. اداره مهاجرت کانادا ۹۰ درصد از متقاضیان دسته تجربه کانادایی احتمالا در حال حاضر در کانادا حضور دارند.

 

برنامه کاندیدای استانی همراستا با اکسپرس انتری

بسیاری از  برنامه کاندیدای استانی با سیستم اکسپرس انتری فدرال همراستا هستند. این بدان معناست که استان‌ ها و مناطق از متقاضیان مهاجرت ای که در پول اکسپرس انتری برای پروفایل هستند. برای درخواست گزینش استانی دعوت به عمل می آورند.

نمایش خبر  مارکو مندیچینو روند های جدید اقامت دائم برای مقمیان موقت در کانادا را بررسی می کند

ازآنجایی که گزینش استان ۶۰۰ امتیاز به امتیاز در سیستم جامع رتبه بندی اضافه می کند این امر به نفع متقاضیان است و دریافت دعوت نامه درخواست در دور بعدی صدور دعوت نامه ها را تضمین می کند.

آلبرتا، بریتیش کلمبیا، منیتوبا، نوا اسکوشیا، آنتاریو، جزیره پرنس ادوارد و ساسکاچوان، همگی تا این لحظه از سال برای متقاضیان دسته اکسپرس انتری گزینش صادر کرده اند.

 

چه چیزی در انتظار سه ماهه دوم و پس از آن است؟

اداره مهاجرت کانادا با از ۵۰۰۰ متقاضی دسته تجربه کانادایی در ۱ آوریل سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ را به خوبی شروع کرد.

اگر سال گذشته یک نشانه باشد انتظار داریم که دارای مهاجرت کانادا دراو های برنامه کاندیدای استانی به دسته تجربه کانادایی را در طی چند ماه آینده برگزار کند. با این وجود، اداره مهاجرت کانادا در دومین نیمه سال ۲۰۲۰ به دراو های تمام برنامه‌ها بازگشت، و ممکن است در این سال نیز اتفاق بیافتد. منطق آن این است که صدور دعوت نامه ها به تعداد بالا از متقاضیان دسته تجربه کانادایی و برنامه کاندیدای استانی در شش ماه اول سال به اداره مهاجرت کانادا این امکان را می دهد تا پایان سال ۲۰۲۱ پذیرای بسیاری از متقاضیان در کشور باشد که از هدف پذیرش ۴۰۱ هزار مهاجر برای سال جاری حمایت می کند. سپس در نیمه دوم سال وقتی که شرایط شیوع ویروس کرونا بهبود یافته و همه چیز تحت کنترل قرار گرفت می تواند. دراو تمام برنامه ها را برگزار کند و پذیرایی ورود آنها در کشور باشد مانند متقاضیان برنامه نیروی کار متخصص فدرال.

پس از دراو ۱۳ فوریه اداره مهاجرت کانادا اعلام کرد به دنبال پذیرش آن دسته از متقاضیانی است که در حال حاضر در کانادا هستند امید است که بسیاری از مردم تحت واکسیناسیون قرار گیرند و شرایط تحت کنترل قرار گیرد.