ردکردن این
مهاجرت کانادایی برای نیروی کار فنی: اکسپرس انتری، برنامه کاندیدای استانی و مجوز های کاری

تاریخ انتشار

استعداد های حوزه فنی به شدت در کانادا مورد نیاز هستند.

کانادا برنامه های مجوز کار و مهاجرتی مختلفی را برای نیروهای کار فنی و متخصص ارائه می‌دهد.

نیروهای کار فنی دارای تجربه و تحصیلات در بسیاری از روندهای مهاجرت اقتصادی پیش رو در کانادا، در سطح منطقه‌ای، استانی و فدرال به خوبی عمل می کنند.

این لایه ها از دولت برنامه‌ های خاص و نو آورانه ای را برای جذب نیروهای کار حوزه فنی و حفظ آنها در استان انجام داده‌اند. این نیروهای کار فنی می توانند از برنامه نیروی کار متخصص فدرال و چند برنامه استانی مانند روند فرصت های آلبرتا باشند. در اینجا نگاهی به برخی از این برنامه ها در سرتاسر کانادا می اندازیم:

  • فدرال
  • روند استعداد جهانی
  • توافق نامه مکزیک – کانادا – ایالات متحده
  • انتقال داخل شرکتی
  • بریتیش کلمبیا
  • ساسکاچوان
  • منیتوبا
  • انتاریو
  • کبک

 

فدرال

اگر به برنامه ‌های تحت مدیریت نگاهی بیاندازیم. اهمیت نیروی کار فنی بسیار واضح است. این برنامه‌ ها هیچ اولویت روشنی برای نیرو های کار فنی ندارند. اگر چه روندهای استانی خاصی وجود دارند که با این برنامه ‌ها هم راستا هستند و چنین اولویت هایی را در نظر می گیرند. اما در اکثر گزارش های سالانه اکسپرس انتری سه شغل رایج افراد که دعوت نامه درخواست را تحت گزینش دریافت کردند در مشاغل فنی بوده است.

 

روند استعداد جهانی

در تابستان ۲۰۱۷ اداره مهاجرت کانادا روند تخصص ‌های جهانی کانادایی را راه اندازی کرد. یکی از اجزای اصلی این برنامه روند استعداد جهانی است که بخشی از برنامه نیروی کار خارجی موقتی است. ایده روند استعداد جهانی این است که مجوز های کار برای نیروهای کار موقت متخصص در طی توافق مورد رسیدگی قرار گیرد.

دو دسته تحت روند استعدادهای جهانی وجود دارد؛ دسته الف برای شرکت های با رشد بالا است که می توانند نیاز به استخدام استعداد های منحصر به فرد از سرتاسر جهان را نشان دهند.

کارفرمایان در این دسته باید توسط یک همتای تعیین شده ارجاع داده شده باشد، که معمولاً یک سازمان دولتی یا نیمه دولتی است.
دسته ب، برای آن دسته از کارفرمایانی است که به دنبال استخدام نیروهای کار خارجی با تخصص بالا برای مشاغلی است که در فهرست مشاغل استعداد جهانی دیده می‌شوند، که به شدت مورد نیاز هستند. ممکن است این امر به طور دوره‌ای تغییر کند اما در حال حاضر ۱۲ دسته شغل ملی را به خود اختصاص داده است که تمام آنها مشاغل فنی هستند.

نمایش خبر  تحقیقات نشان می دهند که کانادا چگونه پیامدهای اقتصادی برای مهاجران را بهبود می بخشد

برای هر دو دسته کارفرما باید حقوقی را پرداخت کند که با متوسط حقوق برای آن رده شغلی در کانادا قابل مقایسه است کارفرمایان دسته الف باید بطور مستقیم و غیرمستقیم مشاغل را برای شهروندان کانادایی و مقیمان دائمی ایجاد کنند. کارفرمایان دسته الف باید متعهد باشند تا سرمایه‌ گذاری ‌ها در تخصص‌ ها و آموزش برای شهروندان کانادایی و تابعان دائمی را افزایش می دهند. زمانی که فردی در کانادا حضور می‌یابد و در آنجا کار می کند می‌ توانند وضعیت موقت خود را توسعه داده یا برای اقامت دائم درخواست دهند.  بسیاری از برنامه های مهاجرتی دائمی ارزش زیادی برای تجربه کار کانادایی قائل هستند و برخی از آنها آن را به عنوان یک شرط در نظر می گیرند. بنابراین حتی به عنوان یک گزینه موقتی برای ورود به کانادا، ورود به عنوان یک نیروی کار فنی راهی عالی برای آماده شدن جهت رسیدن به اقامت دائم است.

 

مشاغلCUSMA

شهروندان ایالات متحده یا مکزیک با داشتن پیشنهاد شغلی در شغل های مشخصی ممکن است تحت توافق نامه کانادا – ایالات متحده – مکزیک برای گرفتن یک مجوز کار باشند واجد شرایط شناخته شوند. این یک برنامه سریع برای آن دسته از کارفرمایان کانادایی است که می‌خواهند نیروهای کار خارجی را استخدام کنند و نیازی به ارزیابی تأثیر بازار کار ندارند.

۶۳ شغل وجود دارند که می‌توانند تحت این مجوز کار واجد شرایط شناخته شوند. مشاغل واجد شرایط در دسته تکنولوژی شامل تحلیلگران سیستم های کامپیوتری، مهندسان کامپیوتر، طراحان گرافیک و نویسندگان انتشارات فنی هستند.

انتقال داخل شرکتی

انتقال داخل شرکتی برای آن دسته از نیروهای کار است که در شرکتی استخدام می شوند که دارای روابط خوب با یک موقعیت خاص در کانادا است، به این معنا که یک شعبه، ذینفع یا شرکت مادر است.

کارفرمایان کانادایی برای تضمین نیروهای کار تعیین برنامه مجوز کار نیاز به ارزیابی تاثیر بازار کار ندارند.

نمایش خبر  دپارتمان مهاجرتی کانادا فهرست اقدامات در طول دوران ویروس کرونا را منتشر می کند

نیروی کار خارجی باید برای حداقل یک سال در آن شرکت استخدام شده باشد. هیچ فهرستی برای مشاغل قابل قبول وجود ندارد، اما نیروهای کار باید یک منصب شغلی مدیریتی داشته باشند، یا نشان دهند که دانش تخصصی آن شرکت و محصولات آن را دارند. این ممکن است شامل برنامه نویسان و توسعه دهندگانی باشد که محصولات نرم افزاری یک شرکت را طراحی کرده اند، یا می‌تواند شامل مهندسان کامپیوتر می باشد که برنامه های خاصی را برای استفاده داخلی شرکت طراحی و ارائه کردند.

 

بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا در ماه می ۲۰۱۷ پایلوت فنی خود را راه‌اندازی کرد پایلوت فنی برنامه کاندیدای استانی و بریتیش کلمبیا یک برنامه تنها نیست؛ بلکه یک سیستم سریع برای رسیدگی به درخواست های ثبت شده برای روندهای موجود است. شرایط خاص این پایلوت را نیز برآورده می‌کند. از این حیث فعالیت پایلوت فنی بریتیش کلمبیا مشابه سیستم اکسپرس انتری فدرال است. تفاوت اصلی این دو با هم این است که پایلوت فنی بریتیش کلمبیا، همانطور که از نام آن پیداست تنها درخواست ‌های نیروهای کار فنی را مورد رسیدگی قرار می‌ دهد. در حالی که اکسپرس انتری تمام درخواست‌ ها برای مهاجرت تخصصی فدرال را مدیریت می کند.

دو مورد از ۵ مورد روند های مهاجرتی بریتیش کلمبیا اجرای پایلوت فنی همراستا با اکسپرس انتری هستند و سه مورد از آنها این ویژگی را ندارند.

پایلوت فنی بریتیش کلمبیا ۲۹ شغل فنی و خاص مورد قابل قبول هستند. هر هفته، این برنامه برای متقاضیان واجد شرایط دعوت نامه ای صادر می‌ کند. یک متقاضی باید در یکی از روند های هم راستای موجود باشد و واجد شرایط شود، و همینطور دارای پیشنهاد شغلی در یکی از ۲۹ زمینه تعیین شده باشد. مزایای این پایلوت شامل اولویت رسیدگی به درخواست های مهاجرتی؛ دراو های هفتگی؛ و خدمات سرایداری در هتل ها برای راهنمایی کارفرمایان است.

 

ساسکچوان

ساسکاچوان روند مهاجرت نیروی کار تخصصی ندارد با این وجود این استان مانند استان های دیگر می تواند تصمیم بگیرد. دور مشخصی از دعوت نامه ها را برای درخواست گزینش استانی به یک شغل خاص یا گروه مشخص محدود کند. ساسکاچوان دقیقاً این کار را انجام داد. در سپتامبر گذشته، دعوت نامه ها را برای درخواست به ۶۲۱ نیروی کار ارسال کرد ، که در یکی از روند های اکسپرس انتری شغل های مورد نیاز دسته نیروی کار متخصص بین المللی استان درخواست داده بودند. ساسکاچوان دعوت نامه های خود را به آن دسته از نیروهای کاری محدود کرد که در یکی از سه زمینه شغلی فنی دارای تجربه کاری بودند.

نمایش خبر  استخدام در کانادا برای اولین بار از ماه آوریل کاهش می یابد

منیتوبا

برنامه کاندیدای استانی منیتوبا از ۱۸ تا ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹، یک ماموریت استخدام استعداد فنی را برای بوینس آیرس اجرا کرد. این سفر یک نمونه عالی برای سازمان ‌ها، دولتی و خصوصی، بود که با هم برای جذب و حفظ استعداد فنی کار می کنند. پاسخ دو همتای دیگر “بله” بودند! وینپیگ، توسعه اقتصادی برای شهر منیتوبا و بولد کامرس، یک شرکت خصوصی در منیتوبا که پلتفرم های فروش آنلاین را ارائه می دهد.

 

انتاریو

اونتاریو یک سیستم استخدام استعداد فنی و خاص را اداره می کند که هم راستا با روند های مهاجرتی موجود است. برنامه کاندیدای مهاجرتی اونتاریو داشتن تجربه کاری در شغل های فنی خاص را به عنوان یکی از شروط مهم در درایوهای دوره های مخصوص حوزه فنی برشمرده است. درخواست های انتخابی در این دراو های فنی به سرعت مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. در سال ۲۰۲۰ انتاریو به تنهایی از طریق این برنامه ۴۳۸۵ دعوت‌ نامه صادر کرد.

 

کبک

تازه ترین روند نیروی کار فنی و شاید غیر معمول ترین آنها در کبک روی داد. این استان در حال حاضر در حال تقویت صنعت تکنولوژی است. بر این اساس، کبک از یک روش مهاجرتی جدید مختص نیروهای و کار در هوش مصنوعی تکنولوژی اطلاعات و جلوه های بصری خبر داد پذیرش سالانه برای این پایلوت ۵۵۰ متقاضی است.

 

نتیجه

نیروهای کار فنی گزینه های بسیاری برای ورود به کانادا در اختیار دارند. با رشد و ارتقای تکنولوژی شکی نیست که کانادا نیروهای کار فنی خارجی را برمی گزیند، و آنها را در کشور حفظ می کند. توسعه و تحولات سالهای اخیر هیجان انگیز هستند اما همچنان راه بسیاری در این مسیر پیش رویمان است.