ردکردن این
سیستم انتخابات کانادا چطور کار می کند؟

تاریخ انتشار

راهنمایی برای انتخابات کانادایی برای افرادی که برای اولین بار رای می دهند.

در روز 20 سپتامبر 2021، کانادا یک انتخابات فدرال برگزار کرد. هر فردی که یک شهروند کانادایی است و در روز انتخابات سنش 18 یا بیشتر است می تواند رای دهد.

این یکی از چند الویتی است که شهروندان از آن بهره مند می شوند اما مقیمان دائمی از آن بهره مند نمی شوند.  با این وجود، مقیمان دائمی که نمی توانند رای دهند هنوز امکان مشارکت به روش های دیگر را دارند مانند رای دادن در کمپین ها.

 

کانادایی ها چطور رای می دهند؟

رای گیری بصورت محرمانه انجام یم شود. کانادایی می توانند برای یک نفر رای دهند و متقاضی ای که بیشترین رای را بدست می آورد به یکی از اعضای مجلس تبدیل می شود. آنها مستقیما برای نخست وزیر رای نمی دهد.

تقریبا همیشه حذبی که بیشترین کرسی ها را دارند دولت را تشکیل می دهند و رهبر آن نخست وزیر می شود.

کانادا به حوزه های انتخاباتی مختلفی تقسیم می شود که “ridings” نامیده می شوند.  هر استان یا منطقه حداقل یک riding دارد. متوسط افراد در آنها برابر با 75000 است که می توانند رای دهند. هرچه جمعیت استان بزرگتر باشد riding های بیشتری وجود خواهند داشت.

در انتخابات فدرال 2021، 338 riding وجود دارند.

 

first-past-the-post چیست؟

کانادا یک سیستم رای گیری first-past-the-post دارد. در مقایسه با سیستم های رای دهی که رای دهندگان متقاضیان را رتبه بندی می کنند، کانادایی ها تنها برای یک نامزد رای می دهند. نامزدی که بیشترین رای را می آورد برنده می شود.

نمایش خبر  سیستم مهاجرتی کانادا: متعادل سازی چالش ها و تداوم

این سیستم می تواند به نتایج غیر معمول منتجر شود. برای مثال، یک حذب ممکن است بالاترین رای را بیاورد اما کرسی های کمتری را بخود اختصاص دهد. این در انتخابات سال 2019 اتفاق افتاد. محافظه کانادا بیش از 20000 رای بیشتر از حذب لیبرال گرفت. اما محافظه کاران 121 کرسی داشتند در حالیکه لیبرال ها 157 کرسی را بخود اختصاص دادند. این بدان دلیل است که محافظه کاران riding  های بیشتری را بردند.

first-past-the-post به این معنا است که یک حذب می تواند 50% آرای کمتر را بدست آورد اما هنوز بیش از نیمی از کرسی ها را بخود اختصاص می دهد. این در انتخابات سال 2015 اتفاق افتاد.

وظیفه ی عمومی فرماندار اینست که ارزیابی کند که کدام رهبر حذب می تواند دولت را شکل دهد و از آن فرد درخواست کند تا اینکار را انجام دهد.  تقریبا همیشه این فرد رفتر حذبی است که بیشترین کرسی ها را برنده می شود.

اگر یک حذب بیش از نیمی از کرسی ها را بخود اختصاص دهد آنها اکثریت را در مجلس بخود اختصاص می دهند. نتیجه اینست که آنها می وتوانند بدون حمایت از حذب دیگر اداره کشور را به دست بگیرند. اگر هیچ حذبی اکثریت کرسی ها را برنده نشود، پس دولت در اقلیت خواهد بود. در این شرایط حذب بزرگتر معمولا یک گروه رسمی یا غیر رسمی با یک یا چند حذب کوچکتر را شکل می دهد. طرفین مذاکره می کنند و به نتیجه می رسند. برای مثال، حرب بزرگتر ممکن است موافقت کند تا سیاست های حذب های کوچکتر را بپذیرند . حذب کوچکتر از حذب بزرگتر با رای دهی حمایت می کند.

نمایش خبر  CELPIP روز آزمون جدیدی باز می کند

حتی یک پارلمان اقلیت معمولا یک دولت شکل می دهد. رای دهندگان و حذب ها معمولا نمی خواهند به کمپین دیگری برنمی گردند حتی اگر با نتایجی که به دست آمده اند خوشحال نباشند.

 

انتخابات هر چند وقت یکبار روی می دهد؟

قانون فدرال عنوان می کند که پارلمان می تواند حداقل هر چهار سال یکبار یک انتخابات برگزار کند. روش های دیگری نیز وجود دارد که می توان از آن طریق انتخابات داشت.

نخست وزیر ممکن است از فرماندار بخواهد تایک انتخابات داشته باشد. این دقیقا همان چیزی است که ترودو در ماه گذشته اعلام کرد.

پارلمان ممکن است تصمیم بگیرد که اعتماد را در دولت از دست داده است. در کانادا رای درمودر بودجه سالانه فدرال یک رای به اعتماد در نظر گرفته می شود. اگر دولت رای اعتماد را از دست بدهد، انتخابات مجدد صورت یم گیرد. انتخابات فدرال در سال 2011 بخاطر از دست رفتن آرای اعتماد دولت محافظه کار اتفاق افتاد.

 

انتقادات از سیستم first-past-the-post

نظرات بسیاری درمورد سیستم انتخاباتی کانادا وجود دارد. برخی از افراد تصور می کنند که این روند ناهادلانه است زیرا باعث می شود بعضی از حذب ها به دیگری برتری یابند.

یک حذب ممکن است آرای بسیاری در یک riding  بگیرد، اما  آرای دیگر بیشتر از میزان لازم را باطل می کند. این بدان معناست که این حذب می تواند دولت اکثریت را برنده می شود.

همچنین، یک حزب که بخوبی متمرکز است می تواند صندلی های بیشتری را بخود اختصاص دهد.  برای مثال،Bloc Québécois حذبی است که از جداسازی کبک از کانادا طرفداری می کند . همانطور که انتظار می رفت Bloc Québécois فقط متقاضیان در کبک را تحت کتترل دارد. در انتخابات سال 2008 این حذب 16% از کرسی ها را در پارلمان بخود اختصاص داد با وجود اینکه 10% از کانادایی ها به آن رای دادند. خلاف این امر نیز صحیح است. در سال 2019 حزب جدید دموکرات 16% از آرا را گرفت اما کمتر از 8% صندلی ها را گرفت.

نمایش خبر  فارغ التحصیلان بین المللی کانادا: امید خود را از دست ندهید

دیگران بر این باورند که سیستم موجود بهترین سیستم است. این امر تضمین می کند که صدای نماینده ها مختلف به گوش همگی می رسد. سیستم riding نیز به هر شهروند کانادایی یک riding خاص می دهد.